
10-04-2025
Virtual Reality in het onderwijs
Virtual Reality (VR) biedt studenten een unieke en interactieve manier van leren. Met de lancering van de VR Bieb bij MBO Amersfoort Zorg & Welzijn hebben docenten en studenten toegang tot diverse scenario’s die de leerervaring verdiepen. Tijdens de introductie konden docenten zelf ervaren hoe VR bijdraagt aan empathie en begrip.
MBO Amersfoort heeft de primeur: als eerste mbo-instelling in Nederland zetten we het empathie-scenario uit de VR Bieb in. Een voorbeeld is de dementie-simulatie, waarin deelnemers ervaren hoe het is om te leven met dementie. Dit is een indrukwekkende en leerzame ervaring.
Waarom is leren met Virtual Reality belangrijk?
Met 360 graden leren blijkt dat studenten de inhoud vier keer sneller leren dan bij klassikaal onderwijs. Daarnaast zijn ze emotioneel meer betrokken, hebben ze meer vertrouwen en kunnen ze zich beter concentreren. VR maakt abstracte situaties tastbaar en versterkt de koppeling tussen theorie en praktijk.
Arnold Boekema, medeoprichter van VR Bieb: "VR is een krachtige aanvulling op het onderwijs: eerst de theorie en daarna meteen oefenen in de praktijk."
VR Bieb als innovatief leermiddel
De VR Bieb bevat naast de dementie-ervaring ook scenario’s voor o.a. medische simulaties, communicatietrainingen en veiligheidsoefeningen. Dit biedt een nieuwe manier van lesgeven, waarbij studenten actief leren door ervaring, in plaats van alleen door luisteren of lezen.
Philip van Loenen, onderwijsmanager bij MBO Amersfoort Zorg & Welzijn, ziet veel potentie in deze ontwikkeling: "We willen het onderwijs steeds innovatiever maken en VR is daar een prachtig voorbeeld van. Het stelt studenten in staat om realistische situaties te oefenen in een veilige omgeving. Dit vergroot niet alleen hun kennis, maar ook hun zelfvertrouwen."
Onderzoek naar de impact van VR in de klas
Het practoraat van MBO Amersfoort gaat onderzoek doen naar de impact van VR-onderwijs, met de focus op hoe VR het leerproces versterkt en studenten helpt zich beter in te leven in de praktijk. De inzichten uit dit onderzoek kunnen in de toekomst bijdragen aan een nog effectievere inzet van VR in het onderwijs.